Fotografie: 4 Algemene tips om betere foto's te maken > Fotobewaren
388
post-template-default,single,single-post,postid-388,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.8,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

4 algemene tips om betere foto’s te maken

Vandaag hebben we een gastblog van Yoreh Schipper. Meer blogs over fotografie, film en muziek en werk van Yoreh Schipper kan je vinden op de website van Y-Register Video & Muziek Producties of de blog van CameraDeals.

4 algemene tips om betere foto’s te maken

In deze blog wil een aantal tips behandelen die jou misschien helpen om in de toekomst nóg betere foto’s te nemen. Sinds 2010 werk ik als freelancer in de foto en video branche en ik heb door de jaren heen heel wat fouten gemaakt en daardoor ook unieke ervaringen opgedaan. Ik hoop dat mijn inzichten jou kunnen helpen.

1. Foto onderwerp & verhaal


Voordat je de foto neemt, bedenk je dan eerst: wat vertelt deze foto? Welk verhaal zit hierin?
Zoals ze vaak zeggen, ‘een foto zegt meer dan 1000 woorden’ en dat is helemaal waar, maar dat geld dan wel voor foto’s waar is over nagedacht. Een verhaal maakt de foto spannender. Stel je fotografeert een drukke straat. In de foto zonder verhaal zie je auto’s vanaf de achterkant voorbijrijden. Op de stoep gebeurt niet veel en de lucht is overbelicht. Dit zou een ‘gewoon dagelijkse’ foto kunnen zijn. Niet heel interessant.

Diezelfde foto kan een stuk interessanter zijn als er een straatverkoper op de stoep staat die net zijn hand opsteekt en iets roept, terwijl een moeder en haar kind voorbijlopen. De vraag kan zijn: roept deze man naar de vrouw of naar iemand aan de overkant? Ondertussen stapt er iemand uit een van de auto’s in het drukke verkeer. Het is een man, strak in het pak, maar wel met sneakers aan. Waarom? Wil je meer leren over verhalen in foto’s? Lees dan eens de foto analyses van Hans Aarsman. Ik heb hier veel van opgestoken.

Een ander voorbeeld. Je bent op reis in India. Wat is interessanter om naar te kijken; een lokale markt waar iedereen je opmerkt en dus in de lens kijkt, of een foto waar iedereen zijn werk doet, waar ondertussen kinderen langsrennen, die door je langere sluitertijd een kleine blur hebben, terwijl de visverkoper de vis overhandigd aan het kleine vrouwtje in traditionele kleding.

Uiteraard zijn deze situaties niet altijd voorhanden en soms heb je enig geduld nodig. Daarbij is het niet voor elke foto makkelijk om een verhaal te vinden. Maar dan kan je jezelf ook afvragen. Zal ik deze foto wel maken?

2. Belichting

Je zou denken, ja joh, natuurlijk moet je goed licht hebben om foto’s te maken. Maar, wat is goed licht?
Niet elk soort foto heeft hetzelfde soort licht nodig. Wat je precies nodig hebt hangt nauw samen met je onderwerp en verhaal. Als je een mooie avondfoto wil maken van een verliefd stelletje in een restaurant, maar de tl-verlichting aan het plafond staat te loeien, dan kan je het wel vergeten natuurlijk. Het is dus niet alleen de setting die creëert direct rondom je onderwerp, maar ook al het licht dat daar omheen.

Je zal vast wel eens gehoord hebben van Golden Hour. Dit is het licht dat ongeveer een uur vóór zonsopgang en een uur ná zonsondergang te zien is. Zeker na zonsondergang kan je geweldige luchten verwachten. Als je luchten en kleuren als deze combineert met grote open landschappen en misschien wel langere sluitertijden, dan kan je kekke kiekjes schieten!

Van plan om foto’s van een stad of een algemeen landschap te nemen? Dan zou ik niet tijdens Golden Hour gaan schieten. Wat je wil is contrasten, schaduwen en zonnestralen. Deze krijg je, afhankelijk van je locatie, tussen zonsopgang-10:00 en 17:00-zonsondergang. Hierbij ga ik uit van Europese tijden. In andere delen van de wereld kunnen de contrasten volledig uitgevlakt zijn rond bijvoorbeeld 10:00. Waar in de wereld je ook bent, het minst mooie licht krijg je over het algemeen tussen 12:00 en 16:00. Maar, wellicht heb je een goed concept dat je juist om 13:00 wil schieten.

3. Lange lens

De term ‘lange lens’ vond ik altijd verwarrend. Gaat het om inzoomen? Of over een letterlijke lange lens? Dus moest ik op een gegeven moment mijn trots aan de kant zetten en aan iemand vragen: wat is een lange lens? Nou, het is eigenlijk gewoon vakjargon en betekent dat je heel ver weg gaat staan van je onderwerp en inzoomt met allerlei objecten in de voorgrond. Best makkelijk he? Hieronder toch nog wat meer uitleg.

Over het algemeen is een lange lens een objectief met een vast brandpunt, of een zoomlens die loopt vanaf 70mm. Letterlijk betekend dit dat je altijd ingezoomd bent. Want dat is wat je krijgt met bijvoorbeeld 70 mm. Oke, maar wat doet het dan?

Laten we een persoon onder een lantaren op een veld in het bos zetten (ja, zeer onwaarschijnlijk). Je kan vlakbij gaan staan en met een wijde lens een foto nemen. Je kan net achter een bosje gaan staan en door de takken de foto nemen. Of, je gaat 50 meter verderop staan en door middel van de zoom een foto nemen. Op beeld zal je alle bomen, takken en diepte naar voren zien komen. Daarbij zal er een grote blur, scherptediepte, achter de persoon ontstaan. Dat is wat lange lens inhoudt.

Lange lens foto’s zorgen voor een heel ander verhaal. Je kan het geheimzinnig of zelf een beetje voyeuristisch over laten komen. Of je wil juist een verhaal vertellen door middel van de objecten die je in beeld ziet.
Denk aan een foto van een meisje met een ballon op een plein. Deze foto is anders wanneer je door middel van lange lens allerlei spelende kinderen, speeltoestellen en vlaggetjes rondom ziet. Hiermee kan je het idee creëren dat iedereen leuk en vrolijk bezig is, terwijl het meisje met haar ballon eenzaam en in haar eentje staat.

Nu kan deze techniek niet alleen zorgen voor een verhaal, maar ook mysterie. Het is eigenlijk gewoon een mooie en vaak interessante beeldopvuller. Met deze techniek leg je de focus en nadruk nóg meer op je onderwerp en dat wil je uiteraard.

Three Toed Sloth in Costa Rica Haning in Tree

4. Check, check, doublecheck

Deze tip is zeer belangrijk als je efficiënt te werk wil gaan en jezelf tijd wil besparen in de nabewerking. Als je als kind opgroeide in de jaren negentig of daarvoor, dan weet je maar al te goed dat je goed moest kijken en nadenken voordat je die foto nam. Je had immers maar 24 foto’s op je rolletje en daar moest je zuinig mee omgaan. Toen der tijd was het heel normaal om goed na te denken voordat je dat kiekje nam. Maar met intrede van digitale tijdperk schieten veel mensen maar wat weg. Vaak zonder er ooit nog naar om te kijken.

Mijn eerste professionele camera was een Canon 7D en helemaal digitaal. En daar ging ik. Klik, klik, klik, klik. Je hebt genoeg ruimte en je klikt lekker weg. Maar eenmaal bij de computer aangekomen moest ik door alle meuk spitten om dat ene goede shot te vinden. Waarom had ik een foto gemaakt terwijl ik wist dat het niet in focus was? Dat het frame en de belichting niet klopten? Ik was gewoon bang dat ik ‘het moment’ zou missen. Maar zelfs al had ik dat moment te pakken, dan was het nog steeds een lelijke foto. Deze tip is eigenlijk voor zowel fotografen als filmers; check, check doublecheck.

Korte pre fotografie checklist:

1. Plan je shot. Weet wat je wil van een beeld, ook als onderwerpen fotografeert die niet te plannen zijn. Is er een kans dat je zeldzame vogeltje wegvliegt in het felle licht? Zorg ervoor dat je bent voorbereid op het licht dat mogelijk komen gaat.
2. Stel je camera volledig in voordat je een foto maakt. Je sluitertijd, je ISO-waarde en check van tevoren of er geen vingerafdrukken op je lens zitten.
3. Indien je met kunstmatig licht werkt, stel dat af en stel je camera opnieuw in.
4. Voordat je iets vastlegt, zorg dat je frame perfect is. Denk aan voorgrondjes, focus en onderwerp. In de nabewerking wil je zo min mogelijk her-framen. Je hebt die super megapixel camera natuurlijk niet gekocht om vervolgens alles te kroppen in de nabewerking.
5. Ben je een filmer? Begin dan pas met filmen op het moment dat alles klaar staat. Zie het bovenstaande punt als houvast. Al die loze secondes die je van tevoren begint, terwijl je nog even snel aan de focusring draait, gaan voor veel tijdverspilling zorgen tijdens het uitzoekproces.

Alles nagelopen? Mooi zo, je kan nu beginnen met foto’s maken. Je zal zien dat je eerste foto’s meteen een voldaan gevoel geven. Dat is belangrijk, want het motiveert je om voor een nóg beter shot te gaan. Misschien kom je thuis met alsnog een enorme hoeveelheid materiaal. Maar het is in ieder geval wel goed materiaal.

Warming up

Het is heel normaal om meteen te willen beginnen met schieten nadat je je toestel aanzet. Even snel het moment pakken. Net zoals dat je direct tegen de bal wil trappen als je het voetbalveldje opkomt. Maar je weet dat een goede warming-up je een hoop spierpijn gaat besparen. Zie het voorbereiden en plannen als een warming up en je zal merken dat je met betere foto’s en minder meuk thuiskomt.

Ik hoop dat je deze tips kan gebruiken om in de toekomst nog betere foto’s te maken. Heb je vragen, dan kan je die hieronder stellen of een kijkje nemen op mijn website. Succes!